Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:ssä toimii potilasasiamies.
Hänen tehtävänään on huolehtia siitä, että palvelujamme saavia potilaita ja asiakkaita
hoidetaan ja kohdellaan hyvin.
Hyvään hoitoon ja kohteluun kuuluvat esimerkiksi seuraavat periaatteet
- Asiakkaan ihmisarvoa ei loukata.
- Asiakkaan uskonnollista tai muuta vakaumusta kunnioitetaan.
- Asiakkaan yksityisyyttä kunnioitetaan.
Tiedotus ja neuvonta
Asiamies tiedottaa ja neuvoo, miten hyvä kohtelu ja hoito toteutetaan. Asiamies on
riippumaton ja puolueeton.
- Hän on perehtynyt lainsäädäntöön, joka koskee potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksia.
- Jos asiakas on tyytymätön hoitoonsa, asiamies avustaa ja neuvoo hänelle, miten
muistutus tehdään. - Asiamies ei kuitenkaan hoida asianajajan tehtäviä, jos hyvä hoito ei ole toteutunut.
Potilasasiamies
- Tiedottaa ja neuvoo asiakkaita oikeusasioissa.
- Pyrkii parantamaan asiakkaan asemaa ja oikeusturvaa.
- On perehtynyt lakeihin, jotka koskevat asiakkaan oikeusturvaa
- On puolueeton eikä osallistu muuhun asiakastyöhön.
- Toimii sovittelijana, jos asiakkaan ja henkilökunnan välillä syntyy riitatilanteita.
- Avustaa asiakasta tekemään muistutuksen tai korvaushakemuksen, jos asiakas on
tyytymätön hoitoonsa.
Potilasasiamiehen yhteystiedot
Kimmo Hannus asiakkuussuunnittelija, potilasasiamies
Puh. 050 395 5600 kimmo.hannus@hoiva.fi