Diakonissa­laitoksen Hoiva on osa Helsingin Diakonissa­laitoksen yhteiskunnallista konsernia.

Helsingin Diakonissalaitos

Yhteiskunnallinen yritys

Hoiva on kotimainen ja yhteiskunta­vastuullinen yritys.

695 hdl vuosikertomus kansi

Rakenteet ryskyvät, tehtävä pysyy – ”Heikoimmista on pidettävä huolta”

Suomi on keskellä yhtä historiansa suurinta yhteiskunnallista murrosta eli sote-uudistusta. Siihen valmistautuu myös Helsingin Diakonissalaitos (HDL), jolle vuosi 2016 oli muutosten ja uuteen suuntautumisen aikaa. Muutoksista huolimatta sen tehtävä on pysynyt samana 150 vuotta: luoda uusia ratkaisuja yhteiskunnan reunamille, missä ihmisarvo on uhattuna.

Tänään 7.4.2017 julkaistu Helsingin Diakonissalaitoksen vuosikertomus 2016 avaa yhteiskunnallisen konsernin monipuolista toimintaa ja sen avaintapahtumia. Kertomusvuonna konsernin muodostivat Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö ja sen suurimmat tytäryhtiöt Diacor terveyspalvelut Oy ja Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy. Tapahtumarikkaan vuoden takana on konsernin uudistettu strategia.

”Keskiössä ovat diakoniatyön rahoituksen turvaaminen liiketuloksia parantamalla ja konsernin tulevaisuuden varmistaminen toimintaa uudistamalla”, sanoo konsernin toimitusjohtaja Olli Holmström.

Suuri ja vastuullinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja

Konsernissa tapahtui suuria rakenteellisia ja toimintaan liittyviä uudistuksia. Esimerkiksi säätiölle perinteinen koulutustoiminta siirtyi Suomen Diakoniaopistoon ja Terveystalo ja HDL:n säätiö sopivat Diacor terveyspalvelut Oy:n yhdistymisestä Terveystaloon. Sosiaali- ja terveyspalveluita tuottavan Hoivan toiminta muuttui ja laajeni merkittävästi. Säätiön asumis- ja päihdepalvelut siirrettiin Hoivaan, sen tytäryhtiö Cecilia Hoiva Oy fuusioitui emoonsa ja Hoiva osti Vanhustyön keskusliitolta VTKL-palvelut Oy:n

”Uudistuva sote-kenttä tarjoaa lukemattomia uusia mahdollisuuksia. Samaan aikaan yhteiskunnan taloudellinen kantokyky on kuitenkin huolestuttava. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön ikiaikainen tehtävä on ollut toteuttaa ja pitää esillä sitä, että hyvinvointiyhteiskunnan ja sivistysvaltion tulee huolehtia heikoimmista”, Holmström toteaa.

Yhteiskuntavastuu on osa kaikkia valintoja ja toimintaa Helsingin Diakonissalaitoksen säätiössä. Taloudellinen vastuu tarkoittaa tarkkaa taloudenpitoa ja tehokasta toimintaa kaikissa konsernin osissa, minkä ansiosta säätiö voi toteuttaa tarkoitustaan mahdollisimman hyvin.

Vuonna 2016 säätiön varsinaisen toiminnan tuotot olivat 147, 5 miljoonaa euroa ja konsernin omavaraisuusaste oli 66 %. Säätiökonsernin tilikauden tulos oli 2,4 miljoonaa euroa alijäämäinen (6,7 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2015). Tulos jäi alijäämäiseksi, koska terveyspalvelujen tulos heikkeni ja sosiaalipalveluista Lapsi- ja perhepalvelujen tulos oli tappiollinen.

Vuonna 2016 oli käynnissä 76 eri hanketta. Suurimmat rahoittajat olivat Raha-automaattiyhdistys, Euroopan sosiaalirahasto ja ulkoasiainministeriö. Yhteensä hanketoimintaa avusti 15 rahoittajaa 6,2 miljoonalla eurolla. Henkilöstöä konsernissa oli kertomusvuonna 1555.

Tehtävänä jokaiselle ihmisarvoinen elämä

Sosiaalinen vastuullisuus näkyy Helsingin Diakonissalaitoksen konsernin tarkoituksessa pitää huolta niistä, jotka eivät itse kykene huolehtimaan hyvinvoinnistaan.

”Diakonia ja sosiaalinen vastuu -toimialue kattaa Helsingin Diakonissalaitoksen yleishyödyllisen toiminnan, ja sitä toteutetaan muun muassa kansalaistoiminnassa, vapaaehtoisten ja yhteisöllisten toimijoiden kanssa. Kertomusvuonna olemme erityisesti keskittyneet palveluiden ja kansalaistoiminnan integroimiseen”, kertoo Holmström.

Monista uudistuksista huolimatta Helsingin Diakonissalaitoksen visio on selvä.

”Haluamme olla rohkean diakonian edelläkävijä ja kestävän hyvinvoinnin rakentaja. Siksi olemme mukana tekemässä oikeudenmukaisempaa ja reilumpaa tulevaisuutta. Tehtävämme on pitää heikommista huolta ja mahdollistaa ihmisarvoinen elämä jokaiselle. Siksi meidän on huolehdittava myös omista toimintamahdollisuuksistamme”, Holmström painottaa.

Tutustu Helsingin Diakonissalaitoksen vuosikertomukseen 2016 verkossa.

Lisätietoja:

Olli Holmström, toimitusjohtaja

Alisa Yli-Villamo, talousjohtaja

7.4.2017

Helsingin Diakonissalaitos

Yhteiskunnallinen yritys

Hoiva on kotimainen ja yhteiskunta­vastuullinen yritys.