Kesätyö päihdepalveluissa opettaa kohtaamaan asiakkaan

6.9.2021

Kesätyöntekijä Jenna Ahde kuvaa arkea Diakonissalaitoksen Hoivan päihdepalveluyksikkö Breikissä vaihtelevaksi ja vauhdikkaaksi. Tärkeää on myös osata pysähtyä kuuntelemaan asiakasta.

Vaaleatukkainen nainen istuu ulkona portaikossa, taustalla punatiiliseinä.

Jenna Ahteen työpaikka muuttaa syksyllä Alppikadulta Metsälään.

Sairaanhoitajaopiskelija Jenna Ahde on tyytyväinen kesätyökokemukseensa päihdepalveluyksikkö Breikissä Helsingissä.

– Päivät ovat olleet todella vaihtelevia, ja olen oppinut paljon uutta. Täällä olen päässyt sisälle päihdepalveluiden sisältöön ihan eri tavalla kuin opinnoissa ja harjoitteluissa.

Ahde ajautui hoitoalalle vähän vahingossa. Media-ala vaihtui sairaanhoitajaopintoihin Laurea ammattikorkeakoulussa, vaikka ajatuksissa ei ollut sijoittua töihin sairaalaan.

– Työ sairaalassa on hierarkista ja potilaat vaihtuvat tiuhaan. Kun sitten näin ilmoituksen, että Breikkiin etsitään keikkalaisia, päätin kokeilla.

Ahde on sukkuloinut kesän Breikki Alppikadun ja Breikki Hian välillä Alppikorttelissa. Hän aloitti keväällä keikkalaisena ja jatkoi kesätyöntekijänä. Haastattelua edeltävällä viikolla hän on saanut kuulla, että työsuhde vaihtuu toistaiseksi voimassa olevaksi.

– On hienoa, että työt jatkuvat. Sovimme esihenkilöni kanssa, että voin ottaa vapaata syksyllä tarpeen mukaan, jotta saan opinnot vietyä hyvin päätökseen.

Pitkäjänteistä työtä asiakkaiden hyväksi

Breikissä sairaanhoitajien päiviin kuuluu paljon lääkehoitoa, erityisesti korona-aikana, jolloin yhteisöllistä ryhmätoimintaa on jouduttu karsimaan.

– On lääkkeiden jakoa, niiden kuljettamista karanteenissa oleville asiakkaille, lääketilauksia ja lääkärin konsultaatiota. Retket ja monet muut vastaavat ovat jääneet pois, mutta tilalle on tullut koronasta johtuvia muita tehtäviä, Jenna Ahde kertoo.

Välillä työ on kiireistä, ja ajan puute onkin yksi suurimmista haasteista, mihin Ahde on työssä törmännyt. Silti tavoitteena on aina turvata asiakkaalle rauhallinen kohtaaminen.

– Erityisesti pitkään jatkuneissa asiakassuhteissa työntekijä on asiakkaalle kuin turvasatama. Tärkein tehtäväni on asiakkaan normaalin arjen turvaaminen. Vaikka se nyt tapahtuu maskin takaa, perustehtävä on säilynyt.

Pärjätäkseen ja viihtyäkseen työntekijän on oltava valmis pitkäjänteiseen työskentelyyn asiakkaiden kanssa ja toisaalta kyvykäs reagoimaan välillä nopeastikin vaihtuviin tilanteisiin. Myös kyky ja halu toimia erilaisten ihmisten kanssa auttavat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi olla huippusosiaalinen: hiljaisempi ja harkitsevampikin pärjää hyvin.

– Tässä työssä on osattava myös kuunnella ja motivoida muita. Omia näkemyksiään ei voi runnoa väkisin eteenpäin.

Työssä ei tarvitse pelätä

Pienessä työyhteisössä työkavereihin on helppo tutustua ja asioista voi sopia mutkattomasti. Myös asiakkaat saavat kiitosta.

– Vaikka moni asiakkaista on turhautunut koronarajoituksiin, asiakkaat ovat suhtautuneet minuun aina tosi ystävällisesti. Koskaan en ole pelännyt työssä tai kokenut oloani muuten uhatuksi.

Jenna Ahde kannustaakin alasta vähänkin kiinnostuneita tutustumaan työhön päihdepalveluissa.

– Esimerkiksi media luo monesti hyvin erilaista kuvaa, kuin mitä työ oikeasti on. Kannattaa kokeilla – mielikuvat voivat muuttua nopeasti.

Haastatteluhetkellä Ahde istuu muuttolaatikkopinojen keskellä. Breikki Alppikatu ja Breikki Hia -yksiköt ovat yhdistymässä ja muuttavat Metsälään uusiin tiloihin.

– Odotan tulevaa syksyä erittäin positiivisella ja luottavaisella mielellä. On hienoa päästä tutustumaan uusiin tiloihin yhdessä tutun tiimin ja asiakkaiden kanssa, Ahde toteaa.

Teksti ja kuvat Susanna Kaaja, Diakonissalaitoksen Hoivan viestintäpäällikkö. 

REKRY: Kiinnostaako sairaanhoitajan työ Breikki Helsingissä? Tutustu avoimiin paikkoihimme ja hae 28.9. mennessä!

Lisätietoja päihdepalveluistamme
Also these might interest you: