Kotona koronaa paossa

30.3.2020

Kyvyt-hankkeen projektityöntekijä pohti puhelimitse yhdessä hankkeen osallistujan kanssa, voisivatko he kehittää kirjoitusprojektin. Osallistuja totesi, että ”miksipä ei, saisi ainakin ajatuksia jotenkin järjestykseen”. Ohessa pohdiskelua kuluneesta ajasta sen tuomista muutoksista omassa elämässä. Kotona koronaa paossa ollessa on tehty havainto, että soijarouheesta tehty pastakastike on hyvää ja riittoisaa!

 

Pastaa ja kastiketta lautasella. Ruuanlaittoa kun ollaan kotona koronaa paossa

 

”Tässä on tullut oltua kohta viikon päivät lähinnä kotioloissa ja informaatiota tulee joka tietolähteestä. On ollut pakko keskittyä siihen, mitkä asiat ovat juuri minua koskevia ja miten toimin, jos tilanne tästä vielä tiukentuu tai muuten muuttuu olennaisesti. Onhan opioidikorvaushoito kuitenkin asia, joka on minulle jokapäiväinen, ja lääkkeen saaminen ensisijaisen tärkeää. Mietin, että mitä jos korvaushoitoklinikka menee yhtäkkiä kiinni? Mitä jos julkinen liikenne ei kulje? Mitä sitten tapahtuu ja mitä teen?

Sain onneksi suuni auki ja kysyin korvaushoitoklinikalla kaikki mieltä vaivanneet asiat. Luulin, että rauhoittuisin, kun kuulin, että lääkkeen saanti on turvattava, vaikka mihinkään ei saisi mennä eikä liikenne kulkisi. Mutta mitä! Nyt tuntuukin, että vasta ahdistaa! Yöt menee jotenkuten nukkuessa, vaikka selkeästi nukun paljon vähemmän kuin normaalisti ja stressitaso on nousussa.

Outo ja vieras tilanne – mistä se virus sattui juuri Wuhaniin iskeä?

Puuttuva raha ja joka(toinen) päiväinen tupakanhommausprosessi alkaa syödä voimavaroja. Tuntuu siltä, ettei voi luottaa kuin joihinkin muutamiin, tuttuihin ja turvallisiin. Puhun nyt siis asioista ja ihmisistä.

En ole kokenut koskaan mitään vastaavaa ja joku maailmaa minua enemmän nähnyt ja kokenut saattaisi hymähtääkin jopa minulle, että näkisit, millaista on olla ja asua esim. sodan runnomilla alueilla. Ei en osaa edes kuvitella. Silti meidän mittapuulla tämä on ihan outo ja vieras, ennenkuulumaton tilanne. Kukaan ei tiedä tämän kestoa ja todellisia seuraamuksia. Miten se tulee vaikuttamaan, kun kerran kyseessä on uusi virus, josta ei tiedetä paljoakaan. Kiinasta, Wuhanista se on luultavasti lähtenyt liikkeelle tänne Eurooppaan päin ja muualle maailmaan, mutta mistä se sinne Kiinaan on juuri sattui iskemään?

Ruuan saaminen on haasteellisempaa

Kun rahat ja kaikki muukin on loppu niin saa ihan uuden arvon kaikki ilmaiset ruoanjakelut ja paikat, joissa saa syödä vatsansa täyteen. Kun suljettuna ovat niin Symppikset, Hurstin ruokajakelu kuin Myllypuron ruokajono niin huomaa, että on niitä tullut käytettyä enemmän mitä olin ajatellut. Ruoan saaminen on huomattavasti haasteellisempaa. Onneksi eivät ole sentään lopettaneet ihan koko avustusten jakoa. Ainakin Kontulassa ja muutamassa muussakin kaupunginosassa on arkisin akuuttiruokakassien jakoa.

Perjantaina sainkin huomata, että nopeat syövät hitaat, ihan kirjaimellisesti. Kassien jako oli aloitettu tasan klo 13:00, ehkä jopa hieman aikaisemmin, koska minuuttia yli yhden iso joukko ihmisiä tuli vastaan kassi kädessä. Minun vuoroni tullessa kassit olivat jo loppu jakopaikalta. Lähtivät onneksi tarkastamaan, onko lisää ja onneksi oli. Kassista löytyi: puurohiutaleita, kananmunia, pastaa, hernekeittoa, kahvipaketti, pari hedelmää. Soijarouheesta tehty tomaattikastike pastan kanssa on hyvää ja sitä syö pari kolmekin päivää. Kananmunia voi paistaa ruisleivän päälle ja lisäksi keittää kaurapuuron, siitäkin saa jo aterian. Kahvi on kallista ja sitä on tullut juotua lähinnä korvaushoitoklinikan yhteisössä, missä on saanut keitellä ja juoda ilmaiseksi.

Kotikulmilla on turvallisinta

Kekseliäisyyttä tarvitaan sekä ruokalistaan, että tekemiseen yleensä, kun tuntuu, että pää hajoaa kotona eikä uloskaan viitsi lähteä… Kunnes tässä yhtenä päivänä tajusin, että ei ulkoilu ole kiellettyä vaan SOSIAALISET KONTAKTIT! Meidän talon takapihalta lähtee suora ulkoilureitti mäntyjen keskelle ja sitä on nyt hyvä käydä kävelemässä, jokunen ihminen voi tulla vastaan, mutta ei mitään ryntäystä kuitenkaan. Toistaiseksi kävelyllä voi käydä ilman jatkuvaa pelkoa tartunnasta eikä tarvitse koko ajan olla valppaana, kuinka läheltä kukakin on minut ohittamassa, yskiikö joku ja minne päin, näyttääkö joku kipeältä, ei kai täällä ole ketään sairasta matkustamassa ja altistamassa muita ihmisiä?

Hulluksi tulee, kun alkaa kaikkea mahdollista miettimään. Siksi tuossa alla on pari juttua terveyskyla.fi-sivustolta, jotka hyödyttivät minua. Kun olin lukenut ne ja sisäistänyt lukemani niin huomasin, että mietin ja murehdin voimatta tehdä enempää kuin jo teen. Jokainen loppupeleissä päättää itse lähteekö ihmisten joukkoon pyörimään ja altistamaan itsensä Koronalle vai hoitaako vain välttämättömät kauppareissut ja pysyttelee muuten poissa väkijoukosta. Joidenkin meistä on välttämätöntä kulkea julkisilla kulkuvälineillä ja käydä hoitamassa pakolliset asiat, mutta että ihan huvikseen lähtisin tuonne, kun nimenomaan suositellaan, että ei? Toivoisin jokaiselta järkevää harkintaa ennen ihmisjoukkoihin lähtemistä. Jos ei ole pakko niin jää mieluummin kotikulmille. Eli lähde reippailemaan luontoon kuin stadiin hengailemaan. Terveellisempää ja turvallisempaa!”

Pari vinkkiä, jotka hyödyttivät minua

Huolien rajaaminen

Vara itsellesi aika, jonka käytät joka päivä huolien käsittelyyn. Sopiva ajanjakso on 15 minuuttia päivässä, hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Murehdi ja huolehdi aktiivisesti 15 minuutin ajan ja kirjaa tuona aikana kaikki mieleen nousevat huolet listaksi. Käy mielessäsi läpi kutakin huolta. Kun olet käsitellyt huoliasi 15 minuuttia, laita lista pois ja siirry muiden toimiesi pariin.

Pidä tämä varttitunti joka päivä sille omistettuna aikana. Kun huolia nousee mieleesi murehtimiselle varatun ajan ulkopuolella niin kirjaa huolesi listaan, mutta älä jää käsittelemään niitä sen enempää. Niille on varattuna nyt oma aikansa. Viivästytä huolien käsittelemistä siihen asti, että huolihetkesi taas alkaa.

Rauhoittava hengitys

Huolestuneena ihminen alkaa herkästi hengittää nopeasti, mutta pinnallisesti. Harjoittelemalla rauhoittavaa hengitystä voit oppia sammuttamaan elimistösi hätätilaa ja tyynnyttämään ahdistusta.

Tässä harjoituksessa opit rauhoittamaan itseäsi oikealla hengityksellä. Idea on siirtää hengityksen painopistettä keuhkojen yläosasta rintakehän kohdalta alemmas pallean kohdalle.

  1. Ota mukava asento. Älä kuitenkaan risti jalkojasi.
  2. Aseta toinen käsi rintakehällesi ja toinen vatsan päälle.
  3. Hengitä hitaasti (jos mahdollista, nenän kautta) sisään ja ulos.
  4. Pyri siihen, että ainoastaan vatsalla lepäävä käsi liikkuu hengityksen aikana.
  5. Rintakehän tulisi pysyä paikoillaan.
  6. Kiinnitä huomiosi hengitykseesi ja jatka sitä rauhallisesti hetken aikaa.

Keskity laskemaan hengityksiä sisään 1, ulos 1, sisään 2, ulos 2 ja niin edelleen. Keskity hengityksen laskemiseen kymmeneen saakka ilman, että nopeutat hengitystäsi. Jos keskittyminen herpaantuu, aloita uudelleen ykkösestä ja etene rauhallisesti. Nyt ei ole kiire mihinkään.

 

Kirjoittaja on KYVYT-hankkeen osallistuja. Kyvyt-hanke toteutetaan osana kestävää kasvua ja työtä -ohjelmaa.

 

KYVYT-hankkeen projektityöntekijä Katarina Enäsuon kommentti

Kyvyt-hanke muiden mukana on joutunut miettimään millä tavoin olemme yhteydessä osallistujiin Korona epidemian rajoittaessa toimintaa. Puhelimitse keskustelu tai viestittely ei ole kaikille niin luontevaa ja ajatuksia voi olla vaikea pukea hetkessä sanoiksi. Tämän taidokkaan blogikirjoituksen teemoihin on helppo monen meistä samaistua. On arvokasta kuulla osallistujan pohdintoja ja havaintoja sekä keskustella niistä että omista havainnoista yhdessä.  Jatkamme kirjoitusprojektia ja uskomme, että tämä on alku jollekin pysyvälle toiminnalle Kyvyt-hankkeessa.

Kysely

Yllämainitun projektin tueksi loimme Kyvyt-hankkeessa kyselyn joka on parhaillaan käynnissä https://link.webropolsurveys.com/S/55BCF30F9C2A2DA3 kyselyn tekivät Kyvyt-hankkeen projektipäällikkö Jarkko Partanen ja SDO:n Kyvyt-hankkeen projektikoordinaattori Tomi Pohjalainen yhdessä.

 

Lue lisää Kyvyt-hankkeesta

Lue seuraavaksi: Uusimmat artikkelit